Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

UUDET OPPILAAT


Astangajooga aloitetaan alkeiskurssilla. Kurssi alkaa kolmen tunnin intesiivillä ja harjoittelu jatkuu 10 viikon aja ohjatuilla alkeet viikkotunneilla 2 kertaa viikossa. Lue lisää alkeiskursseista ja ilmoittaudu mukaan. Seuraavat alkeiskurssit :

ASTANGAJOOGA

Lähde: Petri Räisänen/ashtangabook.com

"Astangajoogaa luonnehditaan usein liikunnalliseksi, fyysiseksi ja dynaamiseksi joogaksi. Tämä onkin totta, jos ajattelee asentoharjoituksen vaativuutta ja näyttävyyttä sekä sen lihaskuntoa, terveyttä ja elinvoimaa lisäävää vaikutusta. Astangajooga on kuitenkin paljon muutakin kuin kehoa venyttävä ja voimistava harjoitus. Kun jooga-asentoihin yhdistetään tietoinen hengitys, katseen kohdistaminen ja mielen keskittäminen, harjoitus paitsi kehittää hyvää kehonhallintaa myös parantaa aistien hallintaa ja laajentaa tietoisuutta omasta itsestä. Sri K. Pattabhi Joisin mukaan astangajooga on polku, joka johtaa meidät kohti omaa todellista olemustamme.

Astangajooga tarkoittaa kahdeksaa haaraa, jotka tietäjä Rishi Patanjali kirjoitti aforismien muotoon teokseensa Yoga Sutra jo noin 2000 vuotta sitten. Hänen tekstinsä pohjautuvat kuitenkin vielä vanhempiin kirjoituksiin eli vedoihin sekä niitä edeltäneeseen ns. oraaliseen kauteen, jolloin opetukset kulkivat ainoastaan suullisena perimätietona gurulta oppilaalle.

Astangajoogassa yhdistyvät useat joogan lajit. Se on 99-prosenttisesti käytännön harjoitusta, joka koostuu asento- ja hengitysharjoituksista sekä tiettyjen suotuisten asenteiden (yama ja niyama) noudattamisesta. Joogateoria, jota voi lukea aidoimmillaan vanhoista pyhistä kirjoista, käsittää vain murto-osan harjoituksesta. Kirjat voivat osoittaa meille joogan tien, mutta käytännön harjoitus on ainoa tapa puhdistaa kehon ja mielen tukokset, aktivoida fyysiset, henkiset ja mielen voimavarat sekä saavuttaa sisäinen rauha ja onnellisuus.

Joogaharjoitus perustuu pitkälti hengitykseen ja siihen, että prana eli puhdas ilma puhdistaa ja elävöittää kehoa ja mieltä. Hengityksen ja asentojen yhdistäminen vinyasa-menetelmän avulla sekä lihaslukkojen (mula bandha ja uddiyna bandha) supistaminen lämmittävät kehoa kokonaisvaltaisesti, jolloin sen venyttäminen on mielekästä ja turvallista. Lämpö ja hikoilu puolestaan käynnistävät perusteellisen puhdistumisen, jossa ovat mukana niin sisäelimet, lihakset ja hermojärjestelmä kuin aistielimet, aivot ja mielikin."

KUUPÄIVÄT

Perinteen mukaan kuupäivät ovat lepopäiviä. Astanga Shalassa kuunpäivinä pidetään normaalisti viikkotunnit. Suosittelemme vain ykkössarjan harjoittelemista kuupäivinä.


19.8.2020 – uusikuu
2.9.2020 – täysikuu
17.9.2020 – uusikuu
2.10.2020 – täysikuu
16.10.2020 – uusikuu
31.10.2020 – täysikuu
15.11.2020 – uusikuu
30.11.2020 – täysikuu
14.12.2020 – uusikuu
30.12.2020 – täysikuu

TUNTIKUVAUKSET

OHJATTU ALKEET

kesto 1h5min

Ohjatulla Alkeet tunneilla tehdään aurinkotervehdykset, koko astangajoogan seisomasarja, osa päättävävistä asanoista ja tunti päättyy ohjattuun rentoutukseen.

Tunnin rytmi on rauhallinen ja astangajoogan perusteisiin painottuva. Alkeet tunneilla opit tekemään asanaharjoituksen turvallisesti ja löydät oikean linjauksen harjoitukseesi. Ohjattu alkeet tunti on tarkoitettu aloittaville tai kertausta kaipaavalle, aiemmin alkeiskurssin käyneelle.

Ilmoittaudu mukaan alkeiskurssille 17.1-28.3.2021 >> tästä

OHJATTU JATKO

kesto 1h30min

Tunnille voit siirtyä kun olet harjoitellut astangajoogaa säännöllisesti ja suosittelemme myös Astanga Shalan jatkokurssia. Ohjatulla jatko tunnilla tehdään aurinkotervehdykset, koko astangajoogan seisomasarja, asanaharjoitus etenee rauhallisesti istumasarjassa ja loppuliikkeet saa jatkoa asteittain. Tunnilla harjoitellaan puolet astangajoogan ykkössarjasta eli Yoga Chikitsasta (navasanaan asti). Loppuliikkeisiin lisätään myös halasana,karnapidasana ja shirsasana. Tunti päättyy ohjattuun rentoutukseen. Tunneilla opit tekemään asanaharjoituksen uudet asanat turvallisesti ja löydät oikean linjauksen harjoitukseesi. Shirsasana eli päälläseisonta tulee osaksi ohjattu tunnin harjoitusta ja shirsasanan oppii parhaiten päälläseisonta- kurssilla tai mysore tunnilla. Tunti päättyy ohjattuun rentoutukseen.

Tunnin rytmi on rauhallinen ja astangajoogan perusteisiin painottuva.

Jatko tunneilla opit tekemään asanaharjoituksen turvallisesti ja löydät oikean linjauksen harjoitukseesi.

Siirtyminen alkeista jatko tunnille ei ole edellytys ja joogaaja voi jatkaa ohjattu alkeet tunneilla halutessaan pidempään tai siirtyä suoraan myös mysore harjoitteluun. Mysore harjoitteluun siirtyessä on hyvä valita viikkotunneiksi sekä ohjatun tunnin että mysore tunnin.

OHJATTU YKKÖSSARJA

kesto 1h45min

Astangajoogan ohjattu ykkössarja -tunnilla ohjataan koko ykkössarja perinteisen vinyasa-laskun mukaisesti. Voit tulla tunnille vaikket tekisikään koko ykkössarjaa, mutta sinulla on jo olemassa oleva astangaharjoitus. Tunneilla ei opeteta uusia asanoita eli asentoja.


MYSORE TUNNIT

Harjoittelu aikaa 1h45-2h

Mysore-tunti on saanut nimensä intialaisesta Mysoren kaupungista, jossa astangajoogan mestari Sri K. Pattabhi Jois (1915-2009) opetti tällä erityisellä tavalla ja hänen oppilaansa jatkavat perinnettä. Tunnin kulku poikkeaa ohjatuista joogatunneista.

Joogasaliin tullessa ensi silmäyksellä voi nähdä, että jokainen työskentelee erilailla. Aloittelijat ja edistyneemmät harjoittelevat vierekkäin. Kaikki tekevät keskittyneesti omaa henkilökohtaista harjoitustaan. Harjoitus tehdään hiljaisuudessa. Vain syvä hengityksen ääni kuuluu salissa. Tämä mahdollistaa meditatiivisen harjoittelun, ilman ulkoisia ärsykkeitä. Jokainen keskittyy omaan harjoitukseensa, hengittää ja etenee omassa tahdissaan.

Tämä metodi opettaa itsenäiseen harjoitteluun, jossa oppilas ottaa vastuun omasta harjoituksestaan. Mysore-tunnilla opettaja seuraa oppilaiden harjoitusta. Hän avustaa ja neuvoo tarvittaessa sekä vie harjoitusta eteenpäin oppilaan ollessa siihen valmis. Avustukset ovat lempeitä , terapeuttisia, mutta samalla tehokkaita. Avustukseen osallistuvat sekä oppilas että opettaja, yhteistyöllä. Tarvittaessa opettaja sanallisesti ohjaa avustaessaan oppilasta. Tunneilla on rauhallinen, hiljainen ja meditatiivinen tunnelma.

Mysore harjoitus on turvallinen tapa tehdä astangajoogaa, koska jokainen oppilas tekee harjoitusta omien kykyjensä mukaan ja saa henkilökohtaista ohjausta asanoissa. Uuden asanan saa vasta sitten, kun edellinen asana on opittu oikein. Astangajooga parantaa keskittymistä ja sen meditatiivisuus kääntää aisteja sisäänpäin ja rauhoittaa mieltä.

Mysore-tunnit sopivat kaikille, ei vain edistyneille astangajoogeille, kuten usein luullaan. Tämä on turvallisin ja paras tapa aloittaa harjoittelu. Yksilöllisessä Mysore-harjoituksessa oppilaita ohjataan heidän omien resurssien, iän, kykyjen ja elämän tilanteensa mukaan. Mysore tunnin lisäksi on hyvä käydä ohjatuilla tunnilla kerran viikossa.

Mysore-tunnilla loppuliikkeet tehdään omassa tilassaan (loppuliike huone salin perällä) kuin muu harjoitus. Tämän tarkoituksena on pitää harjoituksen aikana syntyvä voimakas energia erillään loppuliikkeiden matalammasta ja rauhallisemmasta energiasta. Molempia energiatasoja tarvitaan: voimakas energia antaa lisävoimaa harjoitukselle ja matala, rauhallinen energia tyynnyttää ja rentouttaa harjoituksen lopuksi. Loppuliikkeitä voi jäädä tekemään vaikka seuraava tunti salissa jo alkaisikin