Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

UUDET OPPILAAT


Astangajooga aloitetaan alkeiskurssilla. Kurssi alkaa kolmen tunnin intesiivillä ja harjoittelu jatkuu 6 viikonajan ohjatuilla alkeet viikkotunneilla 2 kertaa viikossa. Lue lisää alkeiskursseista ja ilmoittaudu mukaan. Seuraavat alkeiskurssit :

ASTANGAJOOGA

Lähde: Petri Räisänen/ashtangabook.com

"Astangajoogaa luonnehditaan usein liikunnalliseksi, fyysiseksi ja dynaamiseksi joogaksi. Tämä onkin totta, jos ajattelee asentoharjoituksen vaativuutta ja näyttävyyttä sekä sen lihaskuntoa, terveyttä ja elinvoimaa lisäävää vaikutusta. Astangajooga on kuitenkin paljon muutakin kuin kehoa venyttävä ja voimistava harjoitus. Kun jooga-asentoihin yhdistetään tietoinen hengitys, katseen kohdistaminen ja mielen keskittäminen, harjoitus paitsi kehittää hyvää kehonhallintaa myös parantaa aistien hallintaa ja laajentaa tietoisuutta omasta itsestä. Sri K. Pattabhi Joisin mukaan astangajooga on polku, joka johtaa meidät kohti omaa todellista olemustamme.

Astangajooga tarkoittaa kahdeksaa haaraa, jotka tietäjä Rishi Patanjali kirjoitti aforismien muotoon teokseensa Yoga Sutra jo noin 2000 vuotta sitten. Hänen tekstinsä pohjautuvat kuitenkin vielä vanhempiin kirjoituksiin eli vedoihin sekä niitä edeltäneeseen ns. oraaliseen kauteen, jolloin opetukset kulkivat ainoastaan suullisena perimätietona gurulta oppilaalle.

Astangajoogassa yhdistyvät useat joogan lajit. Se on 99-prosenttisesti käytännön harjoitusta, joka koostuu asento- ja hengitysharjoituksista sekä tiettyjen suotuisten asenteiden (yama ja niyama) noudattamisesta. Joogateoria, jota voi lukea aidoimmillaan vanhoista pyhistä kirjoista, käsittää vain murto-osan harjoituksesta. Kirjat voivat osoittaa meille joogan tien, mutta käytännön harjoitus on ainoa tapa puhdistaa kehon ja mielen tukokset, aktivoida fyysiset, henkiset ja mielen voimavarat sekä saavuttaa sisäinen rauha ja onnellisuus.

Joogaharjoitus perustuu pitkälti hengitykseen ja siihen, että prana eli puhdas ilma puhdistaa ja elävöittää kehoa ja mieltä. Hengityksen ja asentojen yhdistäminen vinyasa-menetelmän avulla sekä lihaslukkojen (mula bandha ja uddiyna bandha) supistaminen lämmittävät kehoa kokonaisvaltaisesti, jolloin sen venyttäminen on mielekästä ja turvallista. Lämpö ja hikoilu puolestaan käynnistävät perusteellisen puhdistumisen, jossa ovat mukana niin sisäelimet, lihakset ja hermojärjestelmä kuin aistielimet, aivot ja mielikin."

SRI K. PATTABHI JOIS

Pattabhi Jois (1915-2009) kehitti astangajoogasta maailmanlaajuisesti tunnetun harjoituksen kuuluisan joogamestarin ja oman gurunsa Sri T. Krishnamacharyan opetusten pohjalta. Jois perusti vuonna 1948 astangajoogan tutkimuskeskuksen (AYRI, Ashtanga Yoga Research Institute) Etelä-Intiaan Mysoren kaupunkiin ja johti keskusta kuolemaansa saakka. Joisin elämäntyötä instituutin johtajana jatkaa hänen tyttärenpoikansa R. Sharath Jois. Sharath Jois (1971-) syntyi suurten joogien perheeseen ja oppi ensimmäiset jooga-asentonsa seitsenvuotiaana. Sharath alkoi avustaa isoisäänsä Ashtanga Yoga Research -instituutissa 19-vuotiaana ja on jatkanut isoisänsä elämäntyötä instituutin johtajana tämän kuoleman jälkeen. Sharath on Pattabhi Joisin ainoa oppilas, joka on opiskellut tämän kanssa astangajoogan kaikki kuusi asentosarjaa.


PARAMPARA

Parampara on sanskritia ja tarkoittaa perimyslinjaa eli tiedon siirtymistä sukupolvelta toiselle. Sitä noudattamalla harjoitus siirtyy eteenpäin ehjänä ja muuttumattomana. Paramparan prosessi vaatii vuosien opiskelua kokeneen opettajan kanssa.


KUUPÄIVÄT

Perinteen mukaan kuupäivät ovat lepopäiviä. Astanga Shalassa kuunpäivinä pidetään normaalisti viikkotunnit. Halutessaan viikkotunnin voi hyvittää pois millä tahansa toisella viikkotunnilla.
MANTRAT

Harjoitus aloitetaan perinteisesti astanga mantralla ja lopetetaan mangala mantralla. Opettaja lausuu astanga mantran yhdessä oppilaiden kanssa vuoronperään tuntien alkupuolella, jolloin on mahdollisuus oppia mantrojen ääntämystä. Mangala mantraa harjoitellaan yhdessä ohjattujen tuntien lopussa.


Astanga mantra
Oṃ
vande gurūṇāṃ caraṇāravinde
sandarśita svātma sukhāva bodhe
niḥ śreyase jāṅgalikāyamāne
saṃsāra hālāhala mohaśāṃtyai

ābāhu puruṣākāraṃ
śaṃkhacakrāsi dhāriṇam
sahasra śirasaṃ śvetaṃ
praṇamāmi patañjalim
Oṃ


Mangala mantra

Oṃ
svasti prajābhyaḥ paripālayantāṃ
nyāyena mārgeṇa mahīṃ mahīśāḥ
gobrāhmaṇebhyaḥ śubhamastu nityaṃ
lokāssamastāḥ sukhino bhavantu
Oṃ śāntiḥ śāntiḥ śāntiḥ



OHJATTU ALKEET

kesto 1h

Ohjatut alkeet tunnit sisältyvät aina alkeiskursseihimme.

Ohjatulla Alkeet tunneilla tehdään aurinkotervehdykset, koko astangajoogan seisomasarja, osa päättävävistä asanoista ja tunti päättyy ohjattuun rentoutukseen.

Tunnin rytmi on rauhallinen ja astangajoogan perusteisiin painottuva. Alkeet tunneilla opit tekemään asanaharjoituksen turvallisesti ja löydät oikean linjauksen harjoitukseesi. Ohjattu alkeet tunti on tarkoitettu aloittaville tai kertausta kaipaavalle, aiemmin alkeiskurssin käyneelle.

OHJATTU ALKEISJATKO (edistyvä)

kesto 1h15min

Ohjatulla Alkeisjatko tunnilla tehdään aurinkotervehdykset, koko astangajoogan seisomasarja, asanaharjoitus etenee rauhallisesti istumasarjassa ja loppuliikkeet saa jatkoa asteittain, tunti päättyy ohjattuun rentoutukseen.

Suosittelemme tuntia astangajoogan kaudella 2019 aloittaneille ja kertausta kaipaavalle.

Tunnin rytmi on rauhallinen ja astangajoogan perusteisiin painottuva.

Alkeisjatko tunneilla opit tekemään asanaharjoituksen turvallisesti ja löydät oikean linjauksen harjoitukseesi.

Siirtyminen alkeista alkeisjatko tunnille ei ole edellytys ja joogaaja voi jatkaa ohjattu alkeet tunneilla halutessaan pidempään tai siirtyä suoraan myös mysore harjoitteluun. Mysore harjoitteluun siirtyessä on hyvä valita viikkotunneiksi sekä ohjatun tunnin että mysore tunnin.

OHJATTU 1/2 YKKÖSSARJA

Kesto 1h30min

Tunnille voit siirtyä kun olet harjoitellut astangajoogaa säännöllisesti ja olet käynyt Astanga Shalan jatkokurssin edistyneille.

Tunnilla ohjataan puolet astangajoogan ykkössarjasta eli Yoga Chikitsasta (navasanaan asti). Loppuliikkeisiin lisätään myös halasana,karnapidasana ja shirsasana. Tunti päättyy ohjattuun rentoutukseen. Tunti on alkeisjatko tuntia edistyneempi. Nyt seisomasarjan perusteet ja linjat ovat sinulle jo tuttuja. Tunneilla opit tekemään asanaharjoituksen uudet asanat turvallisesti ja löydät oikean linjauksen harjoitukseesi. Shirsasana eli päälläseisonta tulee osaksi ohjattu edistynyt tunnin harjoitusta ja shirsasanan oppii parhaiten päälläseisonta- kurssilla tai mysore tunnilla.

OHJATTU YKKÖSSARJA

Astangajoogan ohjattu ykkössarja -tunnilla ohjataan koko ykkössarja perinteisen vinyasa-laskun mukaisesti. Voit tulla tunnille vaikket tekisikään koko ykkössarjaa, mutta sinulla on jo olemassa oleva astangaharjoitus. Tunneilla ei opeteta uusia asanoita eli asentoja.