Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

UUDET OPPILAAT

Astangajooga aloitetaan alkeiskurssilla- 6 viikon Introlla Astangajoogaan.

Alkeiskursseja alkaa Shalassa monta kertaa kuukaudessa.

Kurssi alkaa aina sunnuntain intesiivillä klo 11-14 ja jatkuu harjoittelulla 2 kertaa viikossa ohjatuilla alkeet viikkotunnilla 6 viikon ajan.

Lue lisää kursseista ja ilmoittaudu mukaan. Alkavat alkeiskurssit löydät linkistä kurssit

KENELLE ASTANGAJOOGA SOPII?

Astangajooga on joustava järjestelmä, jota voidaan soveltaa jokaisen elämään sopivaksi. Astangajooga tarjoaa harjoittelijalle puitteet kehon ja mielen puhdistamiseen ja vahvistamiseen.

Astangajoogaa harjoittavat ihmiset kaikilta elämänaloilta erilaisilla taustoilla. Astangajoogan voi aloittaa kuka tahansa, ikään tai lähtötasoon katsomatta. Harjoitus on fyysinen, mutta alkeistasolla helppo ja perusteisiin painottuva. Jokainen tekee harjoituksen oman kehonsa ehdoilla ja harjoittelun myötä kunto kasvaa nopeasti.

Säännöllisen harjoittelun kautta on mahdollista ymmärtää astangajoogan metodi ja kokea sen hyödyt. Sitoutunut ja kärsivällinen lähestymistapa harjoitusta kohtaan on tärkeää.

ASTANGAJOOGA

Lähde: Petri Räisänen/ashtangabook.com

"Astangajoogaa luonnehditaan usein liikunnalliseksi, fyysiseksi ja dynaamiseksi joogaksi. Tämä onkin totta, jos ajattelee asentoharjoituksen vaativuutta ja näyttävyyttä sekä sen lihaskuntoa, terveyttä ja elinvoimaa lisäävää vaikutusta

Astangajooga on kuitenkin paljon muutakin kuin kehoa venyttävä ja voimistava harjoitus. Kun jooga-asentoihin yhdistetään tietoinen hengitys, katseen kohdistaminen ja mielen keskittäminen, harjoitus paitsi kehittää hyvää kehonhallintaa myös parantaa aistien hallintaa ja laajentaa tietoisuutta omasta itsestä.

Sri K. Pattabhi Joisin mukaan astangajooga on polku, joka johtaa meidät kohti omaa todellista olemustamme.

Astangajooga tarkoittaa kahdeksaa haaraa, jotka tietäjä Rishi Patanjali kirjoitti aforismien muotoon teokseensa Yoga Sutra jo noin 2000 vuotta sitten. Hänen tekstinsä pohjautuvat kuitenkin vielä vanhempiin kirjoituksiin eli vedoihin sekä niitä edeltäneeseen ns. oraaliseen kauteen, jolloin opetukset kulkivat ainoastaan suullisena perimätietona gurulta oppilaalle.

Astangajoogassa yhdistyvät useat joogan lajit. Se on 99-prosenttisesti käytännön harjoitusta, joka koostuu asento- ja hengitysharjoituksista sekä tiettyjen suotuisten asenteiden (yama ja niyama) noudattamisesta. Joogateoria, jota voi lukea aidoimmillaan vanhoista pyhistä kirjoista, käsittää vain murto-osan harjoituksesta. Kirjat voivat osoittaa meille joogan tien, mutta käytännön harjoitus on ainoa tapa puhdistaa kehon ja mielen tukokset, aktivoida fyysiset, henkiset ja mielen voimavarat sekä saavuttaa sisäinen rauha ja onnellisuus."

Vinyasa

Vinyasa tarkoittaa hengityksen ja liikkeen yhdistämistä niin että, jokaiseen liikkeeseen kuuluu yksi hengitys. Vinyasan tarkoitus on kehon sisäinen puhdistuminen ja mielen hallinta.Liikkeen ja hengityksen yhdistäminen asanoissa saa veren kiertämään vapaasti kaikissa nivelissä. Hikoilu on tärkeä osa vinyasaa, koska sen ja puhdistuminen on mahdollista.Pudistautumisen ensimmäiset askeleet ovat haasteellisia ja vaativat vuosien harjoittelun.
Kun keho on puhdistuu, on sen seurauksena mahdollista päästä syvemmälle, puhdistaa hermojärjestelmä ja aistinelimet

Aistinelimet kohdistavat huomionsa aina ulospäin. Jatkuvalla ja ahkeralla harjoituksella, tätä voidaan kontrolloida. Tämän jälkeen mielen hallinta tulee mahdolliseksi. Mieli hiljenee.


Tristhana

Tristhana tarkoittaa kolmea huomion kohdistamisen paikkaa tai toimintoa: asentoa, hengitysjärjestelmää ja katseenkohdistamista. Nämä kolme ovat tärkeitä joogaharjoituksessa ja ne suoritetaan aina yhdessä samaan aikaan.

Asanat puhdistavat, vahvistavat ja antavat notkeutta kehoon.
Hengityksen tulee olla vakaa ja tasapainoinen ja sisään että uloshengityksen tulee olla yhtä pitkät. Hengitys puhdistaa hermojärjestelmää.

Hengitysjärjestelmään kuuluvat lisäksi olennaisesti kehon sisäiset lihaslukot (mula ja uddiyana bandha). Ilman bandhoja hengitys ei ole oikeanlaista eikä asentojen tekeminen tuota toivottua hyötyä.

Dristhi on katseen kohdistus paikka asanassa. Dristheja on yhdeksän; nenä, kulmakarjojen väli, napa, peukalo, kädet, jalkaterät, ylös, oikealle ja vasemmalle. Dristhi puhdistaa ja tasapainottaa mielen toimintoja.