Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

OHJATTU ALKEET

(kesto 1h)

Ohjatulla Alkeet tunnilla tehdään aurinkotervehdykset, koko astangajoogan seisomasarja, osa päättävävistä asanoista ja tunti päättyy ohjattuun rentoutukseen.

OHJATTU TASO I

(kesto 1h15min)

Ohjatulla Taso I tunnilla tehdään aurinkotervehdykset, koko astangajoogan seisomasarja , istumasarjaa janushirsasana A:han asti, päättävät asanat saavat jatkoa mm. päälläseisonnan valmistelevat liikkeet ja tunti päättyy ohjattuun rentoutukseen.

OHJATTU TASO II

(kesto 1h30min)

Ohjatulla Taso II (half primary) tunnilla tehdään aurinkotervehdykset, astangajoogan seisomasarja, astangajoogan istumasarjaa navasanaan asti. Myös päättävät asanat saavat jatkoa, ja tunnilla tehdään astangajoogan kaikki päättävät asanat, tunti päättyy ohjattuun rentoutukseen.

MYSORE TUNTI

Mysore-tunti on saanut nimensä intialaisesta Mysoren kaupungista, jossa astangajoogan mestari Sri K. Pattabhi Jois (1915-2009) opetti tällä erityisellä tavalla ja hänen oppilaansa jatkavat perinnettä. Tunnin kulku poikkeaa ohjatuista joogatunneista.

Joogasaliin tullessa ensi silmäyksellä voi nähdä, että jokainen työskentelee erilailla. Aloittelijat ja edistyneemmät harjoittelevat vierekkäin. Kaikki tekevät keskittyneesti omaa henkilökohtaista harjoitustaan. Harjoitus tehdään hiljaisuudessa. Vain syvä hengityksen ääni kuuluu salissa. Tämä mahdollistaa meditatiivisen harjoittelun, ilman ulkoisia ärsykkeitä. Jokainen keskittyy omaan harjoitukseensa, hengittää ja etenee omassa tahdissaan.

Tämä metodi opettaa itsenäiseen harjoitteluun, jossa oppilas ottaa vastuun omasta harjoituksestaan. Mysore-tunnilla opettaja seuraa oppilaiden harjoitusta. Hän avustaa ja neuvoo tarvittaessa sekä vie harjoitusta eteenpäin oppilaan ollessa siihen valmis.

Mysore harjoitus on turvallinen tapa tehdä astangajoogaa, koska jokainen oppilas tekee harjoitusta omien kykyjensä mukaan ja saa henkilökohtaista ohjausta asanoissa. Uuden asanan saa vasta sitten, kun edellinen asana on opittu oikein. Astangajooga parantaa keskittymistä ja sen meditatiivisuus kääntää aisteja sisäänpäin ja rauhoittaa mieltä.

Mysore-tunnit sopivat kaikille, ei vain edistyneille astangajoogeille, kuten usein luullaan. Tämä on turvallisin ja paras tapa aloittaa harjoittelu. Yksilöllisessä Mysore-harjoituksessa oppilaita ohjataan heidän omien resurssien, iän, kykyjen ja elämän tilanteensa mukaan.

Mysore-tunnilla loppuliikkeet tehdään omassa tilassaan (loppuliike huone salin perällä) kuin muu harjoitus. Tämän tarkoituksena on pitää harjoituksen aikana syntyvä voimakas energia erillään loppuliikkeiden matalammasta ja rauhallisemmasta energiasta. Molempia energiatasoja tarvitaan: voimakas energia antaa lisävoimaa harjoitukselle ja matala, rauhallinen energia tyynnyttää ja rentouttaa harjoituksen lopuksi. Loppuliikkeitä voi jäädä tekemään vaikka seuraava tunti salissa jo alkaisikin.