Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

OHJATTU (kesto 1h)


Ohjatuilla alkeet tunnilla tehdään koko astangajoogan seisomasarja , muutama istumasarjan asana, lyhyet päättävät asanat ja ohjattu loppurentoutus. Tunti on tarkoitettu hiljattain alkeiskurssin käyneille.

OHJATTU 1/2 YKKÖSSARJA / LED HALF PRIMARY (kesto 1h30min)


Tunti ohjataan navasanaan asti, päättävät asanat tehdään kokonaisuudessaan. Tunnille osallistuaksesi tulee käydä jatkokurssi tai alkeismysore kurssi. Ohjatun tunnin lisäksi on hyvä valita myös vähintään yksi mysore tunti. Tai harjoittelijan tulee tehdä säännöllisesti harjoitusta kotona. Yhtenä kertana viikossa tehty half primary on keholle raskas.

MYSORE TUNTI

Astanga Shalan keskittyy erityisesti tähän perinteiseen tapaan opettaa astangajoogaa, jossa joogaaja harjoittelee oman hengityksen, kehonsa tahdissa ja eteenee harjoituksessa yksilöllisesti omien valmiuksiensa mukaan. Tätä harjoittelu muotoa kutsutaan mysore joogaksi. Kaikki mysore kurssit ja mysore harjoitteluun perehdyttävät kurssit löydät linkistä mysore intesiivit ja retriitit.

Mysore-tunti on saanut nimensä intialaisesta Mysoren kaupungista, jossa astangajoogan mestari Sri K. Pattabhi Jois (1915-2009) opetti tällä erityisellä tavalla ja hänen oppilaansa jatkavat perinnettä. Tunnin kulku poikkeaa ohjatuista joogatunneista.

Mysore-tunneilla oppilaat harjoittelevat oman hengityksensä tahdissa, ja kukin oppilas tekee itselleen sopivan pituista harjoitusta. Oppilaat ottavat mysore-tunnilla enemmän vastuuta omasta harjoituksestaan ja voivat tehdä eri päivinä eri pituisen harjoituksen oman jaksamisensa mukaan. Tekemällä välillä täyttä ja välillä lyhyempää harjoitusta oppilas voi etsiä tasapainoa joogaharjoittelun ja muun jaksamisen välille. Näin erityisesti silloin, kun hän harjoittelee säännöllisesti 5-6 kertaa viikossa.

Mysore-harjoituksessa opettaja on avustaa kosketuksella ja/tai sanallisesti. Avustus on kevyt ja sen tarkoituksena on auttaa oppilasta huomaamaan, mihin suuntaan asennon pitäisi mennä.

Mysore-tunnilla loppuliikkeet tehdään omassa tilassaan (loppuliike huone salin perällä) kuin muu harjoitus. Tämän tarkoituksena on pitää harjoituksen aikana syntyvä voimakas energia erillään loppuliikkeiden matalammasta ja rauhallisemmasta energiasta. Molempia energiatasoja tarvitaan: voimakas energia antaa lisävoimaa harjoitukselle ja matala, rauhallinen energia tyynnyttää ja rentouttaa harjoituksen lopuksi. Loppuliikkeitä voi jäädä tekemään vaikka seuraava tunti salissa jo alkaisikin.