Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

OHJATTU

(kesto 1h15)


Ohjatuilla tunnilla tehdään aurinkotervehdykset, koko astangajoogan seisomasarja, osa päättävävistä asanoista ja n 5-10 minuutin ohjattu loppurentoutus . Tunti aloitetaan noin 5 minuutin hengitysharjoituksella.

OHJATTU

1/2 YKKÖSSARJA / LED HALF PRIMARY

(kesto 1h30min)

Tunti ohjataan navasanaan. Myös päättävät asanat saavat jatkoa. Tunnille osallistuaksesi suosittelemme half primary tekniikkakurssia. Half primary tunnin rinnalle on hyvä valita myös vähintään yksi mysore tunti. Tai harjoittelijan olisi hyvä tehdä säännöllisesti harjoitusta kotona.

MYSORE TUNTI

Mysore-tunti on saanut nimensä intialaisesta Mysoren kaupungista, jossa astangajoogan mestari Sri K. Pattabhi Jois (1915-2009) opetti tällä erityisellä tavalla ja hänen oppilaansa jatkavat perinnettä. Tunnin kulku poikkeaa ohjatuista joogatunneista.

Joogasaliin tullessa ensi silmäyksellä voi nähdä, että jokainen työskentelee erilailla. Aloittelijat ja edistyneemmät harjoittelevat vierekkäin. Kaikki tekevät keskittyneesti omaa henkilökohtaista harjoitustaan. Harjoitus tehdään hiljaisuudessa. Vain syvä hengityksen ääni kuuluu salissa. Tämä mahdollistaa meditatiivisen harjoittelun, ilman ulkoisia ärsykkeitä. Jokainen keskittyy omaan harjoitukseensa, hengittää ja etenee omassa tahdissaan.

Tämä metodi opettaa itsenäiseen harjoitteluun, jossa oppilas ottaa vastuun omasta harjoituksestaan. Mysore-tunnilla opettaja seuraa oppilaiden harjoitusta. Hän avustaa ja neuvoo tarvittaessa sekä vie harjoitusta eteenpäin oppilaan ollessa siihen valmis.

Mysore harjoitus on turvallinen tapa tehdä astangajoogaa, koska jokainen oppilas tekee harjoitusta omien kykyjensä mukaan ja saa henkilökohtaista ohjausta asanoissa. Uuden asanan saa vasta sitten, kun edellinen asana on opittu oikein. Astangajooga parantaa keskittymistä ja sen meditatiivisuus kääntää aisteja sisäänpäin ja rauhoittaa mieltä.

Mysore-tunnit sopivat kaikille, ei vain edistyneille astangajoogeille, kuten usein luullaan. Tämä on turvallisin ja paras tapa aloittaa harjoittelu. Yksilöllisessä Mysore-harjoituksessa oppilaita ohjataan heidän omien resurssien, iän, kykyjen ja elämän tilanteensa mukaan.

Mysore-tunnilla loppuliikkeet tehdään omassa tilassaan (loppuliike huone salin perällä) kuin muu harjoitus. Tämän tarkoituksena on pitää harjoituksen aikana syntyvä voimakas energia erillään loppuliikkeiden matalammasta ja rauhallisemmasta energiasta. Molempia energiatasoja tarvitaan: voimakas energia antaa lisävoimaa harjoitukselle ja matala, rauhallinen energia tyynnyttää ja rentouttaa harjoituksen lopuksi. Loppuliikkeitä voi jäädä tekemään vaikka seuraava tunti salissa jo alkaisikin.